Per Götesson, Rave Review och Rebecca Björnsdotter leder svensk modeindustri in i framtiden

Under måndagseftermiddagen delades utmärkelserna i Swedish Fashion Talents 2018 ut och en ny strategi presenterades.
Pristagarna var Per Götesson, Rave Review och Rebecca Björnsdotter.

Utmärkelserna Swedish Fashion Talent of the Year och Swedish Fashion Talents Accessory Award ges till de varumärken som visat hög grad av kreativ höjd, vision, designkvalitet, samtidsrelevans och affärsmässighet i sina respektive två kategorier; mode och accessoarer. Medverkande i juryn för utmärkelserna är Margareta van den Bosch, H&M, Thomas Hägg, Thomas Hägg PR & Communication, Johan Magnusson, moderedaktör och skribent, Sofia-Li Molin, Swedish Fashion Council, Ulrika Nilsson, JUS, Robert Nordberg, frilansstylist och modechef Plaza Magazine, Kristian Rajnai, Aplace, Helena Waker, Association of Trade Partners Sweden, Jonas Claesson, Whyred & ATP ATELIER.S

Titeln 2018 års Swedish Fashion Talent of the Year har juryn tilldelat Per Götesson, med följande motivering:

”Per Götesson sätter svenskt mode på den internationella kartan. Hyllad av branschen för sin starka design, uttrycksfulla silhuett och kreativa anda och tilldelas därför Swedish Fashion Talent of the Year”.

I kategorin Swedish Fashion Talent Accessory tilldelade juryn utmärkelsen till Rebecca Björnsdotter:

”Hennes design tilltalar såväl den svenska kungafamiljen som de internationella popstjärnorna. Med en stark estetik, ett tydligt budskap och högaktuella värdegrunder blir hennes koncept av högsta samtidsrelevans. Därför tilldelas årets Swedish Fashion Talents Accessory Award till Rebecca Björnsdotter”.

Changer Award är en utmärkelse som Swedish Fashion Councils delar ut till det varumärke som har bidragit till branschens utveckling genom en särskilt stark förmåga att innovera, skaka om och tillföra ny kraft i branschen. Det kan handla om en stark kreativ förmåga som utmanat samtidens konventioner och normer.

2018 års Swedish Fashion Council Changers Award tilldelades Rave Review, med motiveringen:

”Med en bransch i förändring skapar denna visionära duo sin egna väg. Ett varumärke med högmodegrad och grunden i re-design är Rave Review varumärket som på ett innovativt sätt skakar om och skapar ett alternativt sätt för den framtida modebranschen”.

Swedish Fashion Talents har stöttat svenska unga varumärken i över ett decennium och de utvalda deltagarna utmärker sig för sin unika kreativitet, stark design och enastående potential att driva svensk modeindustri framåt. Något som tydligt speglat sig i årets deltagare. Under våren 2019 kommer en ny strategi för programmet att presenteras. Som ett första led i den nya strategin utökar Swedish Fashion Council satsningen inom programmet genom att fortsätta stötta de tre utvalda varumärken för att ytterligare stärka deras positionering.

Ladda ner bilder här

För mer information kontakta
Erica Blomberg, Head of Marketing, Swedish Fashion Council
erica@swedishfashioncouncil.se