Den 23 mars 2017 lanserades Swedish Fashion Ethical Charter som är en policy med gemensamma värderingar och riktlinjer kring kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor. Policyn är unik då den riktar sig till hela branschen samt alla de roller och discipliner som utgör industrin; designer, varumärken, modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister, marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer, branschorganisationer och media. Idag har ca 100 företag skrivit under Charten och genomslaget syntest under Fashion Week Stockholm.
DN skrev bland annat: "...Om det tidigare säsonger framför allt har varit det skenande tempot i modekarusellen som ifrågasatts var det den här gången valet av modeller som hamnade i fokus. Så sent som i våras tog modebranschen gemensamt och välbehövligt fram etiska riktlinjer när det gäller modeller. Där slås bland annat fast att branschen ”värdesätter mångfald när det gäller etnicitet, kroppsbyggnad och ålder”. Och det verkar som om det redan har givit genomslag.

Jag kunde notera en markant förbättring när det gäller mångfalden på catwalken den här säsongen, vilket också bidrog till en känsla av att kvaliteten på visningarna genomgående hade höjts ett par snäpp..." Susanna Strömqvist DN

Läs hela artikeln på www.dn.se

För att läsa mer om och skriva under Swedish Fashion Ethical Charter klicka här

 

Skärmavbild 2017-09-04 kl. 13.54.49.png