FASHION WEEK STOCKHOLM INSTÄLLD PÅ GRUND AV FRAMTIDEN
Planerna är redan i rullning för en helt ny setup, inklusive Fashion Week X.

Branschorganisationen för modeindustrin i Sverige, Swedish Fashion Council (SFC), ställer in Fashion Week Stockholm som skulle gått av stapeln 27-29e augusti. Beslutet grundar sig i behovet av den omställning som krävs för modebranschens överlevnad.

- “Fashion Week, liksom modebranschen i stort, står inför stora utmaningar för att möta de krav på hållbarhet, innovation, relevans och tajming som ställs idag. Mängder av framtidsrapporter visar på detta, ändå befinner sig branschen i limbo som påverkar svensk modescen i fel riktning. Därför behöver vi agera för att hjälpa branschen in i framtiden.”, säger Jennie Rosén VD på Swedish Fashion Council.

I en digital revolution förändras gamla sanningar och modebranschen behöver nya hållbara affärsmodeller och format som kan generera nya intäktsmodeller. Exempel på dessa är uthyrning, streaming, remake, swops, reparationer och tex bybacks, nya infrastrukturer, samt innovation och synergier mellan industrier. Behovet av innovativa plattformar är stort, därför har SFC initierat Fashion Innovation Center (R&D), en oberoende accelerator, där modebranschen möter tech genom kunskapsöverskridande samarbeten.

Syftet är att stötta varumärken att utveckla och digitalisera sin affärsmodell och infrastruktur samtidigt som man bibehåller den kreativa höjden. Fashion Innovation Center kommer att ha nära samarbeten med internationella aktörer. Som ett led i den nya satsningen har SFC skapat viktiga kontaktytor med ledande globala aktörer och internationella nätverk, bland annat genom samarbeten med London College of Fashion, Fashion Institute of Technology New York, Institut Francais de la Mode, Textilhögskolan i Borås och Beckmans College of Design.

Den svenska modebranschen har en omsättning på mer än 320 miljarder kronor och ligger i nivå med andra basindustrier i Sverige. Under de senaste sju åren har branschen ökat med drygt 60% och exporten har stigit med närmare 90% 1. Dessutom visar svenska varumärken stor närvaro internationellt. Förra veckan under Paris Fashion Week visade Acne, Our Legacy, Namachecko, LazoSchmidl och Eytys deras nya kollektioner.

- ”Branschen är omfattande och växer stadigt. Därför är det viktigt att stötta varumärken i deras utveckling av nästa generations modeupplevelse. Frågan är inte om det händer utan när. Musik-, mobil- och spelindustrin har redan gått igenom samma omvandling och nu är det modeindustrins tur. Den som inte agerar nu kommer att tillverka kamerarullar när alla andra fotograferar digitalt.” säger Jennie Rosén.

Hösten 2019 presenterar SFC en omfattande strategi av den nya organisationen och nya plattformen, inklusive omstarten av inkubatorprogrammet Swedish Fashion Talents samt ett nytt advisory board.

Vid frågor kontakta:
Emma Shanley
emma@swedishfashioncouncil.se
0762 - 050150

1 Nielsén, Tobias & Sternö Joakim ”Modebranschen i Sverige – statistik och analys 2018”

Foto: Josefine Laul
Varumärke: Lazoschmidl