Under vecka 20 i maj äger nästa pressveckarum. Har du en aktivitet och vill ligga med i schemat kontakta Niklas Lundqvist på retail(at)stockholmfashionweek.se

Stockholm Fashion Week grundades av Swedish Fashion Council (dåvarande Svenska Moderådet) 1996 för att rapporteringen av mode, design och inredningsprodukter på den svenska marknaden skall bli ännu bättre. Bakgrundsidén är att försöka samordna de stora pressvisningar som normalt äger rum på marknaden två gånger om året. Stockholm Fashion Week är ingen fysisk plats utan har enbart en övergripande funktion för bättre samverkan företag – press.
 
Arrangemangen runt om i Stockholm kan vara av varierande karaktär. Det kan handla om pressvisningar, öppet hus, pop-ups, modevisningar, vernissage, mingel eller andra typer av events. Swedish Fashion Councils uppgift i sammanhanget är administrativ och rådgivande. Var och en av de medverkande aktörerna väljer själva var och hur de vill visa sina produktnyheter.
En gemensam koordinering syftar till att ställa samman övergripande program och informera löpande. Inbjudningar till enskilda events och lokalbokningar tar respektive aktör ansvar för.
Programmet distribueras som ett särskilt press-program till redaktioner/journalister och stylister och läggs upp online samt i Stockholm Fashion Week app.

Foto: Emma Jonsson