Här hittar du det senaste projekten från Swedish Fashion Council

 
 
Foto: Frida Anderberg

Foto: Frida Anderberg

 
 

#Almedalsgarderoben

För andra året i rad öppnade Swedish Fashion Council, tillsammans med Svensk Handel, upp en lånegarderob under årets Almedalsvecka. Syftet var att lyfta nya affärsmodeller och bidra till en mer hållbar modebransch genom att arrangera en lånegraderob. Medverkande varumärken i årets garderob varmedlemmarn i Svensk Handels: Boomerang, Ellos, Filippa K, H&M, Indiska, KappAhl, Lindex, MQ, Myrorna, Nudie Jeans, Åhléns och Vagabond Shoemakers.

Efter veckans slut fanns möjligheten att köpa loss plagg genom att skänka pengarna till valfri välgörenhetsorganisation. Sammanlagt donerades 47 588 kr till olika välgörenhetsorganisationer.

Almedalsgarderoben blev för andra året i rad nominerad till Hetas i Almedalen samt fick ett hedersomnämnande från juryn i Årets digitala kommunikatör med motiveringen:

”Framgångsrik opinionsbildning handlar om att gå från ord till handling. Med en genomtänkt kommunikation och ett visuellt tänk lyfter organisationen som får Årets hedersomnämnande nya affärsmodeller, bidrar till en mer hållbar bransch och uppmärksammar en viktig fråga där budskapet bokstavligen bärs i formen.”

 

 

Skärmavbild 2017-06-21 kl. 11.46.12.png

Geek meets Chic

Swedish Fashion Council och Microsoft har en gemensam målbild att etablera Stockholm som ledande inom FashionTech. Under en dag möttes teknik- och modevärlden, under ledorden Geek meets Chic, och gav varandra insyn i varandras utmaningar och möjligheter. Med olika infallsvinklar från modeföretagen föddes flera intressanta idéer fram. Nu fortsätter arbetet kring att ta dessa idéer till marknaden och visa på vad ett nära samarbete mellan mode och teknik kan innebära.

FashionTech är ordet som bubblar i modevärlden just nu. Det kan handla om allt ifrån nya typer av material och uppkopplade kläder till helt nya tjänster. Teknik som sensorer, artificiell intelligens och big data är centrala i idéskapandet och målbilden innefattar ofta modebranschens fokusområden kring hållbarhet och en mer personlig kundupplevelse.

Startskottet för samarbetet mellan Microsoft och Swedish Fashion Council ägde rum på Microsofts huvudkontor i Stockholm fredagen den 2 juni, i form av ett FashionTech-Hackathon. Tillsammans med representanter från H&M, House of Dagmar, Houdini och Reschia togs nya FashionTech- idéer fram.

Se filmen från FashionTech här

 

 
 
IMG_6622.jpg

Future of Denim

Torsdagen den 15e juni höll Sweden Fashion Council, tillsammans med den stora denimleverantören iSKO, ett större kvällsevent med syfte att sammanföra svensk modeindustri och internationella denimexperter. Omkring 250 gäster fick ta del av en inspirerande kväll på Scenkonstmuseet med mat, dryck, modevisning och paneldebatt med olika aktörer i industrin. iSKO är världsledande inom denimproduktion och den första, och hittills den enda, denimleverantören med märkningarna EU Ecolabel oooh Nordic Swan Ecolabel. Under modevisningen visades kläder designade av studenter från årets Denim Design Award på ISKO I-SKOOL.

 

 
 

Sweden@Colombia

Mellan 5-9 juni var Swedish Fashion Council i Bogotá i Colombia med Svenska Institutet för att delta i projektet Sweden@Colombia. Tillsammans med en svensk delegation av personer från kulturella och kreativa näringar deltog Swedish Fashion Council i studiebesök, presentationer och workshops med Colombianska motsvarigheterna. Swedish Fashion Council presenterade nya affärsmodeller och pratade om hållbarhet i den svenska modebranschen. Veckan avslutades med nationaldagsfirande på Svenska residenset där svenskt mode visades upp tillsammans med colombianskt mode. Svenska varumärken som deltog var Alhvar Gallery, Dughult, Velour by Nostalgi och smyckesmärket IAMELENI.
På bilden fv: Miguel Mesa Posada, Pepa Pombo, Pauline från SFC och Inexmoda

 
snd_0316.jpg

Svenskt hållbart mode visades i Aten

På nationaldagen den 6 juni var Swedish Fashion Council på svenska ambassad i Aten för att visa upp några av Sveriges designers.

Fokus för kvällen var hållbarhet och innovation. Märken som visades var; Nudie Jeans, HOPE, House of Dagmar, F.A.S., Filippa K, Uniforms for the Dedicated, Stylein, BY FRIDA EM, IAMELENI, Care Label project/Longing For Sleep, Naim Josefi, Sofie Bly, Crude Boot Company och Jade Ask. Över 500 gäster samlades under kvällen för att ta del av visningen. Ambassadören Charlotte Wrangberg uttryckte ett stort tack för utmärkta samarbeten mellan svenska och grekiska företag och organisationer. Vidare framhöll hon Swedish Fashion Councils viktiga roll att främja, stödja och utveckla den svenska modebranschen att bli ännu mer hållbar och konkurrenskraftig. 

 
Unknown.png

STIL Guiden

Stil Guiden är en specialanpassad guide framtagen av Swedish Fashion Council på uppdrag av Svensk Handel för deras medlemar. Guiden produceras en gång per säsong och bygger på influenser och tendenser för aktuell säsong.