EN KVÄLL MED TYSKT-SVENSKT MODE ORGANISERAD AV FASHION COUNCIL GERMANY, SWEDISH FASHION COUNCIL SAMT DEN TYSKA AMBASSADEN I STOCKHOLM.

Tysklands ambassad i Stockholm, i samarbete med Fashion Council Germany (FCG) och Swedish Fashion Council (SFC), bjöd in till en i exklusiv kväll i ambassadör Dr. Hans-Jürgen Heimsoeth residens i Stockholm. Middagen var en uppföljning från den som hölls i oktober förra året på Sveriges Ambassad i Tyskland hos ambassadör Per Thoresson. Målet är att ytterligare främja och stärka relationen mellan tysk och svenskt mode och politik.

Under kvällen fick utvalda gäster från den tyska och svenska modeindustrin så som designers, media, återförsäljare samt representanter från politiken möjlighet att komma i kontakt och utbyte med varandra på ett kreativt och tvärvetenskapligt sätt. Över 50 gäster välkomnades, bland andra Klaus Wurmseder (Roeckl), Johanna Kühl (Kaviar Gauche), William Fan, Thibaud Guyonnet (Voo Store), Marcus Söderlind (Nitty Gritty) och Sveriges utrikeshandelsminsiter Ann Linde.

Ann Lindes deltagande markerar relevansen och betonar vikten av utbyte av åsikter mellan ländernas regeringarna och respektive råd. Ann Linde själv uttryckte i sitt tal att;
”Modebranschen är inte bara en stark exportindustri och identitetsbärare av våra länder, utan har också bidragit till att ytterligare fördjupa relationen mellan Tyskland och Sverige – Tyskland är idag Sveriges tredje största exportmarknad inom modesektorn”

Inga Griese, Senior Editor Style & Fashion i ”Welt”-Gruppen och Chefredaktör i Stil-Magazins ICON:

”En ljus, speciell vacker tidig sommarkväll i det nya, arkitektoniska moderna och samtidigt välkomnande tyska ambassaden i Stockholm. Det är de ingredienserna som är mer än symboliska för samarbetet och partnerskapet mellan Fashion Council Germany och the Swedish Fashion Council. Hållbarhet, content, kreativitet, förtroende, europeisk identitet är de stabila pelarna i modets ” Fehmarn Belt Bridge”. Det blir bra, säger svenskarna. Det är inte prat.”

William Fan, Designer:

”Kvällen var ett väldigt bra utbyte mellan Sverige och Tyskland och jag är väldigt tacksam över att fått möjligheten att expandera och stärka nätverket genom Fashion Council Germany, Swedish Fashion Council och den tyska ambassaden.”

Marcus Söderlind, CEO Nitty Gritty:

”För oss, Nitty Gritty, är det alltid viktigt att ha ett bra förhållande med alla länder eftersom vi arbetar med över 100 varumärken från olika delar av världen. En middag hos den tyska ambassadöens residens är ett perfekt exempel på hur vi kan mötas och förstå de olika kulturerna mellan Sverige och andra länder, som Tyskland. Jag var imponerad av att alla pratade om betydelsen av hållbarhet när det gäller klädtillverkning. Detta är ett viktigt ämne för oss.”

Under kvällen deltog i gästerna vid en middag tillsammans med en fotoutställning som hade tagits fram i samband med samarbetet. I fotoutställningen med namnet BREAKFAST CLUB-ROAD TO SWEDEN, syntes kläder från både tyska och svenska varumärken så som Acne Studios, Aeyde, Closed, Filippa K, Kaviar Gauche. Marcel Ostertag, Roeckl, Tiger of Sweden, William Fan med flera. Följande dag fick den tyska delegationen en fördjupad insyn i den svenska modebranschen, medielandskapet, och detaljhandeln genom seminarium organiserat av Swedish Fashion Council. FCG syftar till att fördjupa samarbetet mellan Tyskland och Sverige samt planerar även fler liknande projekt med andra internationella Fashion Councils världen över.