JURY 

jurynklar.jpg

Sedan 2011 har Swedish Fashion Council tillsatt en större, mycket branschkunnig jury som granskar ansökningar och gör urval till Swedish Fashion Talents. Här finns en bred kompetens inom design, retail, försäljning och PR. I år består juryn av: 

Margareta van den Bosch, H&M
Thomas Hägg, Thomas Hägg PR & Communication
Johan Magnusson, moderedaktör och skribent
Sofia-Li Molin, Swedish Fashion Council
Ulrika Nilsson, JUS
Robert Nordberg, frilansstylist och modechef Plaza Magazine
Kristian Rajnai, Aplace
Helena Waker, Agenturföretagen
Jonas Claesson, Whyred & ATP ATELIER

Juryns odförande: Sofia-Li Molin, Creative Director, Swedish Fashion Council

 

Juryn står för urvalet av de varumärken som blir utvalda och vinner Swedish Fashion Talents. Varje år väljs fyra klädvarumärken och de tre accessoarvarumärken som får ta del av inkubatorprogrammet. Vid urvalet värderar juryn varje ansökandes design, produkt, idé, koncept och affärsmannaskap. Under året följer juryn de utvalda varumärkena och deras utveckling samt ger konsultation och rådgivning enligt programmets olika moment som; modeveckor & visningar, affärsutveckling, marknadsföring och handelskunskap. Vid programmets slut utser juryn Swedish Fashion Talent of the Year samt Swedish Fashion Talent Accessory. Utmärkelserna tilldelas de varumärke som visat hög grad av tydlighet, unicitet, kreativ höjd, vision, produkterbjudande, designkvalitet, samtidsrelevans, modegrad, affärsidé och affärsmässighet. Juryns kompetens har en enorm betydelse för programmet och genom det den fortsatta tillväxten för den svenska modeindustrin.