Fashion Week Stockholm presenterar FWS A/W 2019 – En modevecka med transformation och kreativitet i fokus

FASHION WEEK STOCKHOLM HÖST/VINTER 2019 Måndag 4 februari - onsdag 6 februari 2019

Måndag den 4e februari 2019 öppnas Fashion Week Stockholm A/W 2019. Under tre dagar presenteras de kommande kollektionerna från ett flertal av Sveriges främsta modeskapare så som House of Dagmar, Selam Fessahaye, ATP Atelier, Per Götesson med flera. Bakom modeveckan står Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) och Swedish Fashion Council (SFC) som efter att ha återtagit fullt ägarskap av veckan nu fortsätter arbetet för en modevecka som möter en modebransch under förändring.

ASFB/SFC har sedan sammanslagningen gjort ett omfattande omtag kring modeveckan. Man ser Fashion Week Stockholm A/W19 som en fortsatt viktig plattform för att kommunicera och visualisera svenskt mode, lokalt så väl som globalt. Samtidigt ser man vikten av att utveckla konceptet och plattformen i takt med digitaliseringen.

- ”Vi ser att det sker en förändring på modeveckor världen över där man frångår det traditionella formatet för att jobba med alternativ som är skräddarsydda för varumärkets affärsmodell och dna. Att möta och öppna upp för den utveckling som man redan kunnat se hos svenska varumärken är en viktig komponent i vårt långsiktiga strategiarbete” säger Jennie Rosén, vd för SFC.

De varumärken som kommer att presentera höstens kollektioner innefattar både tunga veteraner liksom nya talanger. Veckan öppnas av Beckmans avgångsstudenter i Fashion Week Showspace by Zalando som huserar i Stockholms Auktionsverks lokaler. Där återfinns Ida Sjöstedt, Selam Fessahaye, Maxjenny! samt Rave Review som med fortsatt stöd frå Swedish Fashion Talents nu gör en fristående visning. Andra medverkande varumärken som presenterar externt är Hope, House of Dagmar, Stylein, Weekday, Ores och Our Legacy. Bland accessoarmärken återfinns ATP Atelier som presenterar sin kollektion i sin ateljé på söder och nytillskottet Susan Szatmary som presenterar det senaste från sitt egna märke med samma namn.

På herrsidan återvänder prisade L’Homme Rouge, Per Götesson och Lazoschmidl. På måndagen kurerar magasinet Scandinavian MAN en visning under konceptet Urban Outdoor, för att illustrera kopplingen mellan dagens modebild och Nordens rika tradition av outdoorvarumärken.

En omfattande men i sig inte ny trend man ser kan påverka konceptet Fashion Week Stockholm framöver är närheten mellan mode och andra kreativa näringar och de synergier som kan komma av att kombinera de olika näringarna. Ett första steg i den riktningen tas denna säsong där Fashion Week Stockholm nu sammanfaller med Design Week och inköpsveckan på Stockholm Fashion District.

- “Svenskt design och modeindustri verkar inte i sin egen isolerade miljö utan har alltid påvisat en multidisciplinär bredd i inspiration och innovation. Det känns viktigt för oss att med vårt arbete uppmuntra och facilitera detta kreativa utlopp i alla dess former. Det kommer stärka både modeindustrin i sig och Sverige som kreativ export i stort” säger Jennie Rosén.

Exempel på detta är designgruppen Magniberg som kurerar en utställning påBukowskis och det multikreativa artistkollektivet YEAR0001 som tillsammans med techdesign-företaget Teenage Engineering bjuder in till ett exklusivt besök i YEAR0001s studio. En viktig komponent är även de diskussionsforum som anordnats sedan modeveckans start. Denna säsong bjuds bland annat skogsindustrin in för att leda ett samtal om bioinnovation och korsdisciplinära samarbeten.

Som huvudpartner till veckan under hela 2019 står Zalando, Europas ledande e-handelsplattform för mode och livsstil. Som arenasponsor ämnar Zalando agera plattform för nya kreatörer och varumärken:

- ”Vi är stolta över att stötta den svenska modeindustrin som huvudpartner för Fashion Week Stockholm 2019. Vårt mål är att koppla samman alla aktörer inom modeindustrin och detta är en otrolig möjlighet att lyfta fram både nya och väletablerade nordiska märken och erbjuda dem en fantastisk arena att visa upp sin kreativitet och sina kollektioner. Vi ser fram emot modeveckan och är nyfikna på att se alla kreationer” säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando

Det officiella schemat uppdateras löpande och finns publicerat här: Schema Fashion Week Stockholm A/W 2019

Presskontakt: Patriksson Communication – Jonathan Nyborg jonathan.nyborg@patrikssoncomms.com + 46 707 89 82 43