SWEDISH FASHION COUNCIL OCH SVENSKT MODE TAR TÄTEN I FASHION TECH-UTVECKLINGEN I NYC

Idag fredagen den 6 april 2018 kommer FASHION TECH NY att ha en kickoff på Fashion Institute of Technology.

Den exklusiva kursen har utvecklats av de Stockholmsbaserade företaget NEUE i samarbete med Fashion Institute of Technology (FIT) /Infor Design and Tech Lab i New York. Under ledning av två fakultetsmedlemmar kommer en klass av sju noggrant utvalda FIT-studenter att utforska hur tekniken konvergerar i plagg och affärsstrategier.

”Studenterna kommer möta samma utmaning som modeindustrin står inför idag. Hur kan mötet mellan mode och teknik ge upphov till nya typer av uppkopplade produkter, skapa digitala tjänster och nya affärsmodeller”, säger Michael Ferraro, Verkställande direktör på FIT/Infor Design and Technology Lab FIT.

Under tre månader kommer studenterna från olika modediscipliner på bachelor- och masternivå att utveckla upp till tre avancerade fashion tech-produkter. Eleverna kommer att fokusera på alltifrån hur tekniken kan implementeras i olika plagg och ge fler dimensioner av kommunikation, till digitala tjänster och nya affärsmodeller.

Studenterna kommer få ytterligare vägledning från de svenska varumärkena POC och BACK. POC är ett innovativt företag inom produktion av sportkläder och tillbehör för att öka säkerheten vid gravity sport och cykling. BACK är ett internationellt känt varumärke och en nyckelspelare inom svenskt mode. Varumärkena kommer tilldela uppgifter till studenterna baserat på deras problemställning där eleverna skall utforska realistiska digitala lösningar.

FASHION TECH NY får ett starkt stöd av Swedish Fashion Councils expertis.

”För att leda utvecklingen, främja och stärka framtidens mode och inspirera morgondagens designers, är projekt som FASHION TECH NYC avgörande för utvecklingen. Vi kan inte bara prata om framtiden utan måste skapa interaktion mellan olika branscher för att nå resultat. Vi måste våga och även misslyckas för att ta oss framåt. Vi är glada över att stötta projektet och ser fram emot att få fördjupade insikter för att kunna hjälpa och utveckla branschen ytterligare” säger Jennie Rosén, VD för Swedish Fashion Council.

Projektledare Kim Gustafsson, medgrundare av NEUE, tillägger: ”Vi har utbildat modebranschen i flera år och denna typ av samarbete är den perfekta plattformen för att driva marknaden framåt. Det sänder även ut ett meddelande till alla modevarumärken där ute: It’s time to walk the walk!”

För mer information kontakta:
Jennie Rosén, Swedish Fashion Council
jennie@swedishfashioncouncil.se
0046 704 499839

Kim Gustafsson, Neue
kim@neue.se
0046 703 628186

Michael Ferraro, Fashion Institute of Technology
michael_ferraro@fitnyc.edu
001 212 217 4018

Skärmavbild 2018-04-06 kl. 13.59.13.png